Når du er ny leder, kan det være rart at have rollemodeller at se op til. Derfor har vi på GetSkills-redaktionen sat os for at møde ledere og få deres bedste råd til dig, der er ny i rollen.

I den her artikel kan du møde Dan og høre, hvilke 3 ting han ville ønske, han havde vidst, da han var ny i leder-rollen.

Dan

"Altså turde gå på arbejde som en hel person.

Man skal være bevidst om, at det øjeblik man træder ind som leder på en arbejdsplads, så kigger de på dig som leder hele tiden.

Det skal man være klar over. Uden at det ligesom bliver en stor sort sky."

3 ting jeg ville ønske, jeg havde vidst, før jeg blev leder

1) Det er dit ansvar at skabe en god trivsel og sætte dine medarbejdere fri

Dan har de sidste 4 år været leder i Politikkens Boghal på Rådhuspladsen og Arnold Busck på Købmagergade. Det er hans andet job som leder. Han har ansvaret for lige under 50 ansatte.

Og netop det med at definere hvilket ansvar man præcist har som leder, er en af de erfaringer som Dan gerne ville have haft, da han fik titel af leder. 

For hvad er du som leder ansvarlig for? En af de erkendelser som Dan har gjort sig, handler om at sætte en grænse for, hvad han tager ansvaret for som leder. Da Dan fik sit første lederjob, brugte han en masse energi på at skulle sørge for, at hans medarbejdere var glade.

Men glæde og arbejdsglæde er to forskellige ting og derfor blev det også en slidsom opgave, indtil Dan indså, at hans opgave var at sikre rammerne for en god arbejdsplads, hvor hans medarbejdere kunne trives. 

“At vide, at jeg som leder ikke er ansvarlig for mine medarbejders humør og hele væsen, men ansvarlig for at skabe en god arbejdsplads og medarbejdere der trives, men jeg kan ikke styre alt omkring mine medarbejdere.”

Medarbejdernes trivsel hænger også sammen med, hvordan man som leder giver dem ansvar og styrer langt udenom micro-managing.

Selv formulerer Dan det sådan her “Jeg ville have været glad, hvis nogen havde tippet mig om, at jeg skulle give mine medarbejdere plads og ansvar. At jeg ikke skulle detailstyre, som jeg nok gjorde meget i mit første lederjob.”

2) Vær dig selv - og vær fejlbarlig

I starten af sit nuværende job, kæmpede Dan med hvor meget han skulle dele ud af sig selv på jobbet. Han fik lagt vandtætte skodder mellem privaten og arbejdet;

"Jeg holdt ligesom mit private liv ud ude af arbejdet. Alt hvad der skete i det liv, det bragte jeg slet ikke ind på arbejdspladsen eller i meget begrænset omfang. Jeg fortalt slet ikke hvad der skete derhjemme, i familien eller om hvad jeg har lavet i weekenden.” 

Med tiden lærte Dan at finde en god balance med at forene det private og jobbet som leder. At kunne dosere sig selv i det omfang han havde brug for, så en træls weekend med syge børn ikke skulle pakkes helt væk, mens han var på arbejde. Og hans erfaring med at åbne op og være den samme person hjemme og på arbejdet har også haft en anden positiv effekt på hans rolle som leder;

Jeg tror det handler om at kunne dele, at man er fejlbarlig. Det er en ret væsentlig indsigt. Som ny leder havde jeg har en ret stærk forestilling om, at jeg ikke måtte lave fejl overhovedet. Det flyttede sig, da jeg åbnede op for det private.”

“Oplevelsen af at kunne gå på arbejde, som en hel person. At det ikke var sådan en slags split personality. Så var der ligesom en Dan, der var derhjemme og så en helt anden Dan der var på arbejde, men det var faktisk den samme person, det samme menneske. Det var mere helstøbt, mere meningsfuldt både for min familien og mine medarbejderne og mig selv.”

3) Du skal turde stå fast på din mærkesag

Da Dan startede i sit nuværende job, var en af hans første store opgave at gennemføre en større organisatorisk ændring. Det var bestemt ikke nogen let opgave, da ændringen gav en masse konflikter med hans medarbejdere og en generel dårlig stemning. For Dan var den organisatoriske ændring nødvendig for at de kunne nå de mål og rykke forretningen hen et sted, hvor den på den lange bane skulle være.  

Så han måtte stå fast, selvom det virkede vanskeligt at skulle agere som ny leder i denne situation. Dan søgte sparring hos sin egen chef. Det råd som Dan fik fra sin chef, er også det råd han ville give til en som er på vej ind i sin første stilling som leder;

“Det ville være at have max 2 holdepunkter som leder, som dine medarbejdere kan sige, at det der står du fast på som leder og det kendetegner dig. Det kan være en beslutning, som er principiel og som rummer noget vigtigt eller det kan være et særligt værdimæssigt anker. Noget, hvor du ligesom på tværs af hvad der sker gennem en arbejdsdag, så ved medarbejderne, at det der står du for.”

Da Dan uddyber sit råd, understreger han, at det ikke nødvendigvis er noget man kan sætte sig ned og finde før man starter som ny leder. Det kræver at du har et kendskab til både dine medarbejdere og til virksomheden for at finde dit ståsted som leder.

Men han understreger også at det ikke er noget man skal bruge år på at finde ud af. For selvom ståstedet hjælper dine medarbejdere til at forstå dig, så rummer ståstedet også en kæmpe hjælp i de beslutninger, du skal træffe som leder. 

For Dan var den organisatoriske ændring der skabte en masse konflikt faktisk en måde at styrke hans forhold til medarbejdergruppen. Selvom ændringen ikke blev taget godt imod i første omgang, holdt han fast i de beslutninger, han mente skulle træffes.

Det at stå fast også i svære beslutninger, fungerer i dag som en af de ting, der kendetegner Dan som leder hos hans medarbejdere.

Selv beskriver han den sådan: “Baggrunden for det har egentlig været at styrke medarbejdergruppen på den lidt længere bane, og det tror jeg også alle kan se i dag, og den bliver stadig brugt som et anker i hvordan vi organiserer en arbejdsplads. Det har jeg haft holdt fast i, selvom det var meget udfordrende og konfliktskabende”.

Føler du dig ikke helt sikker i lederrollen endnu?

Først og fremmest: Bare rolig! Du er ikke alene om den følelse.

For det andet: Der er hjælp at hente! Tjek for eksempel vores kursus "Fra medarbejder til leder med succes". Her får du en grundig basis-værktøjskasse til dine første år som leder.

Hvad siger vores kunder?

  • „Min største aha-oplevelse på kurset var, at ens egen passion er sindssyg vigtig at finde frem til ifm. at være leder“

    Jeg vil anbefale ’Tal med Gennemslagskraft – for ledere’ til alle nyuddannede ledere eller folk der står overfor at blive ledere snart. Eller til folk, som har brug for at forbedre motivationen til sine medarbejdere eller skills til at præsentere.

  • „Det der især var håndgribeligt og brugbart for mig, var delen omkring slides/præsentationsteknik.“

    Jeg har altid haft det fint med at tale foran andre; men kurset har fået mig til at tænke over nogle ting, som gør at jeg kan blive bedre til at "eje lokalet" og forbedre min præsentationsteknik.

    – Thomas Bjerregaard, Key Account Manager & E-Com Lead

  • „Efter kurset føler jeg, at jeg har mere kontrol over mig selv, når jeg skal tale foran andre“

    Jeg vil anbefale Tal med Gennemslagskraft til ledere og lignende. Så man kan holde gode oplæg og udvikle sig selv og medarbejdere

  • „Jeg fik redskaber som jeg slet ikke havde før“

    Det var perfekt med øvelser mellem videoerne

  • „Kurset betød, at jeg føler mig bedre til at forberede mig på at tale, selv om usikkerheden nok stadig er der“

    Min største aha-oplevelse da jeg tog Tal med Gennemslagskraft - for ledere var, at at små øvelser/ tanker kan ændre ens personlige ro

    Thorbjørn Nielsen, Byggeplads Supervisor

  • „Lærerigt, og nemt at følge med i“

    Jeg er mere opmærksom på hvilke værktøjer jeg kan bruge som leder

  • „Godt kursus med korte videoklip og forskellige øvelser“

    Det var især godt at få genopfrisket Fisk-modellen

    Hanne Røhl Kriegbaum, Global HR Director

  • „Super fint kursus (Tal med gennemslagskraft - for ledere)“

    Dejligt at man kan tage kurset, når det passer ind.

  • „Jeg lærte mange nye tips og tricks. Fint med opfølgningsspørgsmål efter hvert afsnit“

    Største take-away: hvordan man dæmper nervøsiteten, når man skal præsentere

Korte kurser, når det passer dig

Med GetSkills springer du køen over og får værdifuld viden her og nu.

Online og mobilt uanset hvor du er

GetSkills er effektive online kurser lige der hvor du befinder dig.

30 års erfaring sikrer kvaliteten

Bag GetSkills står et team af kompetente og erfarne kursusudviklere og undervisere.

Skift til høj kontrast