Det er ligesom at tisse i bukserne. Ja undskyld mit franske. Men at styre og tjekke og rette dine medarbejderes arbejde hele tiden giver dig kontrol på kort sigt - men mindre tid til dit eget arbejde og formentlig medarbejdere der finder et andet job på lang sigt.
Det ER en svær balance! Derfor har vi samlet nogle gode råd til dig, der er ny leder og for alt i verden gerne vil undgå at micro-manage.
Sådan undgår du at micro-manage
Sæt klare mål og forventninger
Hvis du fra starten kommunikerer helt tydeligt hvad du forventer af en opgave, er det både lettere for din medarbejder at løse opgaven på den måde du ønsker og lettere for dig at give slip på opgaven.
Ansæt gode medarbejdere - og stol på dem!
Ansæt medarbejdere, der har de rette kompetencer til opgaven og som er mennesker, du kan stole på.
Og husk så at stole på dem. Selvom de løser opgaver lidt anderledes, end du ville have gjort i deres situation, er de dygtige, kompetente voksne mennesker - måske kan de bidrage med noget helt nyt, du ikke havde tænkt på.
Psykologisk tryghed
Når dine medarbejdere laver fejl, kommer de så til dig og fortæller det? Deler I fejl i teamet og bruger det som anledninger til at alle kan lære noget?
Det er dit ansvar at skabe en kultur med psykologisk tryghed, hvor dine medarbejdere tør begå fejl, indrømme fejl, prøve idéer af, tale og brainstorme frit uden at føle risiko for at blive gjort til grin eller set ned på.
Det har mange fordele ved psykologisk tryghed, men én af dem er, at du bedre kan stole dine medarbejdere, fordi du ved, at de kommer til dig, hvis der opstår problemer.
Spørg dine medarbejdere
Det er svært at se på sin egen ledelsesstil objektivt. Så hvem bedre at spørge, end dit team? Spørg dem ind til, hvordan de opfatter din ledelsesstil. Spørg dem specifikt, om de har brug for mere eller mindre støtte og feedback fra dig.
Spørg dem gerne løbende - både dit og deres behov kan ændre sig over tid og fra opgave til opgave.
Vil du være endnu bedre til at kommunikere med dit team? Tag mikro-kurset Led dit team til bedre samarbejde og få redskaber fra kommunikation, som hjælper dig og dit team med at få succes.