Indhold i kurset
Er du ny leder? Vil du gerne styrke samarbejdet i det team du er leder for? Så er dette kurset, du har brug for! Her får du greb fra kommunikation til at skabe en sund samarbejdskultur.
Led med samarbejdskommunikation
Samarbejdskommunikation handler om at bruge kommunikation klogt til at skabe et sundt samarbejde. Den måde du kommunikerer på som leder har stor betydning for, om dine medarbejdere trives. Føler de sig lyttet til? Føler de sig anerkendt? Føler de sig trygge? Det kan du rykke ved med din kommunikation.
Ikke-voldelig kommunikation
I første del lærer du om ikke-voldelig kommunikation, fx hvordan du bliver på egen banehalvdel. Vi viser med rollespil, hvordan du som leder kan bruge assertiv kommunikation i en svær dialog med en medarbejder. Med værktøjer som meditation og spørgeteknik får du evnen til at lytte aktivt og empatisk. Du får også råd til at styrke dine relationer på arbejdspladsen.
Styrk feedback og anerkendelse
Hvordan får du dine medarbejdere til at blomstre? Hvordan giver du dem følelsen af at lande i sig selv? Det lærer du i kursets anden del. Du får værktøjer til at analysere, hvad der er vigtigt for den enkelte medarbejder, så du kan ‘se’ hvad de har brug for. Du får tips til nye anledninger til anerkendelse, og så får du opskriften på den bedste feedback-samtale.
Når samarbejdet er svært
I kursets sidste del lærer du at kommunikere, når det er gået galt. Hvordan udreder du misforståelser? Hvordan giver du liv til et sløvt samarbejde? Hvordan tager du en svær samtale med en medarbejder, når resultatet ikke er godt nok? Hvordan håndterer du konflikter som leder, og tager en konfliktafklarende samtale? Det klæder kurset dig på til, så du står bedre rustet til at handle, også når det er svært.
Dit udbytte af kurset
- Du får værktøjer til at træne ikke-voldelig, assertiv og aktivt lyttende kommunikation, til at skabe gode samarbejdsrelationer, bedre møder og kommunikationsflow
- Du lærer at give dine medarbejdere bedre feedback og mere anerkendelse
- Du får redskaber til at løse situationer, når samarbejdet er svært: Udrede misforståelser, give liv til et sløvt samarbejde og tage en svær samtale
- Du lærer at holde en konfliktafklarende samtale, og hvordan du forebygger konflikter som leder