Det er dit ansvar. Delvist i hvert fald. Altså at spotte, hvis din medarbejder er stresset. Men hvordan gør du det, når du aldrig har prøvet, hverken hvordan det føles at have stress eller støtte en stresset medarbejder?
Der er selvfølgelig ikke nogen one-size-fits-all opskrift, men læs med her og bliv lidt bedre klædt på til at spotte stress og forstå din stressede medarbejder.
Stresset eller travl?
“Pyh, jeg er lidt stresset på arbejde i øjeblikket”. Sådan har du sikkert sagt masser af gange. Eller hørt dine medarbejdere sige. Det er selvfølgelig ikke ensbetydende med, at nogen er gået ned med stress eller skal sygemeldes.
Med tiden er ordet “stress” næsten blevet synonym med travlhed. Så lad os starte med at skelne mellem travlhed og den overbelastningsreaktion stress er.
Man kan have travlt uden at få stress. Og man kan få stress uden at have travlt.
Travlhed på arbejdspladsen handler om, at have flere opgaver, end den tid man har til rådighed.
Stress kommer, når kroppen er i alarmberedskab over en længere periode.
Det kan eksempelvis være hvis:
- din medarbejder har for travlt
- der er mobning på jeres arbejdsplads
- du som leder ikke forstår at sætte rammerne for et godt arbejdsliv for din medarbejder
- din medarbejder er usikker på, om hun lever op til forventningerne
- din medarbejder skal løse opgaver, hun ikke har kompetencerne til at løse
- der sker noget i medarbejderens privatliv
- eller mange andre scenarier
Stress - ven eller fjende?
Stress er en naturlig reaktion, som din medarbejders krop og sind oplever i mødet med udfordringer eller pressede situationer. Når din medarbejder føler sig stresset, aktiverer hendes krop en "kamp-eller-flugt" respons, hvor hormoner som adrenalin og kortisol frigives for at forberede hende på at håndtere truslen eller udfordringen.
Det er virkelig smart, hvis man møder en løve på savannen og skal løbe hurtigt væk.
Eller man har en vigtig præsentation på arbejdspladsen, hvor man skal være helt skarp.
Her er stress din medarbejders ven.
Men mens kortvarig stress kan være gavnligt og hjælpe din medarbejder med at præstere bedre under pres, kan langvarig eller kronisk stress have negative konsekvenser for hendes helbred og trivsel.
Vores krop er bare ikke bygget til at løbe væk fra en løve hele dagen mange dage i træk.
“Aj det er nok ikke noget, jeg behøver ikke at bekymre min chef”
Det er en helt almindelig reaktion på stress at negligere symptomerne eller finde på gode undskyldninger for, hvorfor man ikke skal lytte på sin krop.
Derfor er det en svær men meget vigtig opgave, at du som leder, er med til at spotte, hvis din medarbejder er stresset. For måske kan og vil hun ikke se det selv.
Mennesker reagerer forskelligt på stress, og derfor kan advarselssignalerne være meget forskellige fra medarbejder til medarbejder.
Vil du lære dine medarbejdere bedre at kende? Persontypeteori kan hjælpe dig.
Afhængigt af din medarbejders personlighed, er her nogle af de advarselssignaler, du kan holde øje med:
- Irritabilitet, kort lunte
- Din medarbejder er mere stille end normalt
- Din medarbejder gør alting i højt tempo: går, taler, taster på computeren, etc.
- Din medarbejder gør alting i langsomt tempo: går, taler, taster på computeren, etc.
- Din medarbejder bliver lettere følelsesmæssigt påvirket eller græder
- Øget produktivitet
- Nedsat produktivitet
- Flere sygedage
- Hovedpine
- Problemer med hørelse eller syn
- Svimmelhed
- Koncentrationsbesvær
- Hukommelsesproblemer
- Mister hurtigt overblikket
- Er svær at få øjenkontakt med
- Springer frokostpausen over
- Nedsat empati og interesse for andre
- Nedsat humoristisk sans
“Hvorfor siger min medarbejder det ikke bare?!”
Det kan være svært for dig at spotte, om en medarbejder er stresset. Men som nævnt, er det ikke sikkert, at din medarbejder selv er klar over problemet. Og selv hvis hun er, er det ikke unormalt at føle skam eller være bange for, hvordan du vil reagere, hvis du får det at vide.
Stress kan for mange forstærke ængstelige (og ofte irrationelle) tanker som “hvad nu hvis jeg bliver fyret” eller “de vil sikkert tro, jeg er svag”. Derfor skal du komme din medarbejder i forkøbet og vise, at du er der for at hjælpe, og det hverken er skamfuldt eller svagt at være stresset.
Så opfordringen herfra er: Vær opmærksom på dine medarbejderes trivsel!