Som ny leder er din kommunikation dit vigtigste kort på hånden. Derfor skal dine præsentationer sidde i lige skabet – hver gang. Her får du en nem og effektiv model til at give dine præsentationer en skarp struktur.

Vil du gerne stå stærkt og forberedt næste gang du skal præsentere? Men uden at bruge timer på det? 

’Fisken’ er et ultra-nemt hack til at gøre dit oplæg træfsikkert, og give dig ro i maven. Læs med her og lær, hvordan du kan bruge 'Fisken' til din næste præsentation.

Fisken

Anslag

Anslaget er det første, der møder dit publikum. Det skal fange dem fra starten og pirre deres nysgerrighed.

Som anslag kan du bruge et retorisk spørgsmål, opsigtsvækkende fakta, en spændende case, eller starte med konklusionen.

Lad os tage et eksempel:

En mellemleder, der skal præsentere sidste års omsætning for øverste ledelse, kunne starte sin præsentation med: ‘Jeg har glædet mig til at fortælle jer, at vores omsætning sidste år steg med hele 70%. I dag vil jeg fortælle jer hvad vores opskrift bag det resultat har været’  

Her får mellemlederen med det samme fanget opmærksomheden med et opsigtsvækkende resultat, og med en cliffhanger gjort tilhørerne sultne efter at vide mere.   

Introduktion

Efter anslaget skal din præsentation have en kort introduktion.

Fortæl hvad du vil tale om og hvad der skal ske, så publikum ved hvad de kan forvente. Hvis de ikke allerede kender dig, så giv en kort præsentation af dig selv.

I eksemplet kunne det lyde sådan:

Til de der ikke kender mig, så er mit navn… Jeg er leder for afdeling (...). I løbet af de næste 15 minutter vil jeg fortælle jer om 3 ting: For det første de tørre tal - vores omsætning og øvrige måltal for året. For det andet opskriften bag - hvordan nåede vi målet. Og til sidst vil jeg gerne have jeres inputs til hvordan vi kan fastholde fremgangen.’ 

Her får mellemlederen kort og præcist fortalt, hvad indholdet vil være, hvor lang tid ledelsen skal lytte, og hvad de forventes at respondere på til sidst. Det giver publikum tryghed at kende rammerne.  

Midten

I midten folder du dine hovedpointer ud ved hjælp af eksempler, fakta og argumenter. Du kan gøre din præsentation bedre ved at følge disse 3 råd:

1. Kinder-ægget: Nævn kun 3 hovedpointer. Vores hjerner er ikke gearede til at kunne huske 4,5 eller 6 pointer. Men det er nemt at huske, at der er ’hele 3 gode ting’ i et Kinder-æg. Du kan starte med at give overskrifterne allerede i introduktionen, ligesom i eksemplet. Derefter uddyber du hver af de 3 pointer i midten. 

2. Tante Oda-testen: Forestil dig, at du taler til din Tante Oda. Hun kan ikke forstå dig, hvis du taler fagsprog, er for indforstået, eller hvis du bevæger dig på et abstrakt plan. Men hun kan godt være med, når du siger det samme med jordnære eksempler, når du er konkret, og når du har i baghovedet hvem dit publikum er. Når mellemlederen skal forklare, hvorfor omsætningen steg, så gør det en forskel om hun siger: ‘Vi har arbejdet målrettet på skalerbarhed og lancering på high-end markets.’ Eller om hun siger: ‘Vi har arbejdet målrettet med at kunne producere vores varer i meget større antal og sælge dem til forbrugere, der har flere penge mellem hænderne.’  

3. 'Der var engang': Tænk din præsentation som en god historie! En god fortælling starter med en udfordring, som helten i eventyret skal overkomme, og så har den en lykkelig slutning. Hvis du gerne vil have dit publikum til at gøre noget, så start med at præsentere problemet, og lad publikum være den helt, der løser problemet. Du har rollen som hjælper – og giver dem den gode idé til hvordan problemet løses, så I sammen kan skabe en lykkelig slutning.

Afrunding

I afrundingen skal du konkludere.

Du må gerne opsummere dine hovedpointer kort, så publikum husker det vigtigste budskab. Vil du have dem til at gøre noget bestemt, eller lægger din præsentation op til diskussion eller aftaler? Så er det nu, du skal sige det, og gerne så tydeligt som muligt.

I eksemplet med mellemlederen kunne det lyde sådan:

Nu er vi ved at være ved vejs ende. Om lidt skal I på banen. Hvis der er to ting, jeg håber I tager med herfra i dag, så er det at (....) har været afgørende for vores fremgang, og at (....) er noget vi kan gøre endnu bedre. Som det sidste i dag, vil jeg meget gerne have jeres inputs til hvordan vi kan fastholde fremgangen. Her håber jeg især at vi kan tale om X og Y. Lad mig høre…’ 

Værsgo’! Her kan du downloade ’Fisken’ helt GRATIS, så du har den ved hånden, næste gang du skal forberede din præsentation. 

Hvad siger vores kunder?

  • „Min største aha-oplevelse på kurset var, at ens egen passion er sindssyg vigtig at finde frem til ifm. at være leder“

    Jeg vil anbefale ’Tal med Gennemslagskraft – for ledere’ til alle nyuddannede ledere eller folk der står overfor at blive ledere snart. Eller til folk, som har brug for at forbedre motivationen til sine medarbejdere eller skills til at præsentere.

  • „Det der især var håndgribeligt og brugbart for mig, var delen omkring slides/præsentationsteknik.“

    Jeg har altid haft det fint med at tale foran andre; men kurset har fået mig til at tænke over nogle ting, som gør at jeg kan blive bedre til at "eje lokalet" og forbedre min præsentationsteknik.

    – Thomas Bjerregaard, Key Account Manager & E-Com Lead

  • „Efter kurset føler jeg, at jeg har mere kontrol over mig selv, når jeg skal tale foran andre“

    Jeg vil anbefale Tal med Gennemslagskraft til ledere og lignende. Så man kan holde gode oplæg og udvikle sig selv og medarbejdere

  • „Jeg fik redskaber som jeg slet ikke havde før“

    Det var perfekt med øvelser mellem videoerne

  • „Kurset betød, at jeg føler mig bedre til at forberede mig på at tale, selv om usikkerheden nok stadig er der“

    Min største aha-oplevelse da jeg tog Tal med Gennemslagskraft - for ledere var, at at små øvelser/ tanker kan ændre ens personlige ro

    Thorbjørn Nielsen, Byggeplads Supervisor

  • „Lærerigt, og nemt at følge med i“

    Jeg er mere opmærksom på hvilke værktøjer jeg kan bruge som leder

  • „Godt kursus med korte videoklip og forskellige øvelser“

    Det var især godt at få genopfrisket Fisk-modellen

    Hanne Røhl Kriegbaum, Global HR Director

  • „Super fint kursus (Tal med gennemslagskraft - for ledere)“

    Dejligt at man kan tage kurset, når det passer ind.

  • „Jeg lærte mange nye tips og tricks. Fint med opfølgningsspørgsmål efter hvert afsnit“

    Største take-away: hvordan man dæmper nervøsiteten, når man skal præsentere

Korte kurser, når det passer dig

Med GetSkills springer du køen over og får værdifuld viden her og nu.

Online og mobilt uanset hvor du er

GetSkills er effektive online kurser lige der hvor du befinder dig.

30 års erfaring sikrer kvaliteten

Bag GetSkills står et team af kompetente og erfarne kursusudviklere og undervisere.

Skift til normal kontrast