Som ny leder er din kommunikation dit vigtigste kort på hånden. Derfor skal dine præsentationer sidde i lige skabet – hver gang. Her får du en nem og effektiv model til at give dine præsentationer en skarp struktur.
Vil du gerne stå stærkt og forberedt næste gang du skal præsentere? Men uden at bruge timer på det?
’Fisken’ er et ultra-nemt hack til at gøre dit oplæg træfsikkert, og give dig ro i maven. Læs med her og lær, hvordan du kan bruge 'Fisken' til din næste præsentation.
Anslag
Anslaget er det første, der møder dit publikum. Det skal fange dem fra starten og pirre deres nysgerrighed.
Som anslag kan du bruge et retorisk spørgsmål, opsigtsvækkende fakta, en spændende case, eller starte med konklusionen.
Lad os tage et eksempel:
En mellemleder, der skal præsentere sidste års omsætning for øverste ledelse, kunne starte sin præsentation med: ‘Jeg har glædet mig til at fortælle jer, at vores omsætning sidste år steg med hele 70%. I dag vil jeg fortælle jer hvad vores opskrift bag det resultat har været’
Her får mellemlederen med det samme fanget opmærksomheden med et opsigtsvækkende resultat, og med en cliffhanger gjort tilhørerne sultne efter at vide mere.
Introduktion
Efter anslaget skal din præsentation have en kort introduktion.
Fortæl hvad du vil tale om og hvad der skal ske, så publikum ved hvad de kan forvente. Hvis de ikke allerede kender dig, så giv en kort præsentation af dig selv.
I eksemplet kunne det lyde sådan:
‘Til de der ikke kender mig, så er mit navn… Jeg er leder for afdeling (...). I løbet af de næste 15 minutter vil jeg fortælle jer om 3 ting: For det første de tørre tal - vores omsætning og øvrige måltal for året. For det andet opskriften bag - hvordan nåede vi målet. Og til sidst vil jeg gerne have jeres inputs til hvordan vi kan fastholde fremgangen.’
Her får mellemlederen kort og præcist fortalt, hvad indholdet vil være, hvor lang tid ledelsen skal lytte, og hvad de forventes at respondere på til sidst. Det giver publikum tryghed at kende rammerne.
Midten
I midten folder du dine hovedpointer ud ved hjælp af eksempler, fakta og argumenter. Du kan gøre din præsentation bedre ved at følge disse 3 råd:
1. Kinder-ægget: Nævn kun 3 hovedpointer. Vores hjerner er ikke gearede til at kunne huske 4,5 eller 6 pointer. Men det er nemt at huske, at der er ’hele 3 gode ting’ i et Kinder-æg. Du kan starte med at give overskrifterne allerede i introduktionen, ligesom i eksemplet. Derefter uddyber du hver af de 3 pointer i midten.
2. Tante Oda-testen: Forestil dig, at du taler til din Tante Oda. Hun kan ikke forstå dig, hvis du taler fagsprog, er for indforstået, eller hvis du bevæger dig på et abstrakt plan. Men hun kan godt være med, når du siger det samme med jordnære eksempler, når du er konkret, og når du har i baghovedet hvem dit publikum er. Når mellemlederen skal forklare, hvorfor omsætningen steg, så gør det en forskel om hun siger: ‘Vi har arbejdet målrettet på skalerbarhed og lancering på high-end markets.’ Eller om hun siger: ‘Vi har arbejdet målrettet med at kunne producere vores varer i meget større antal og sælge dem til forbrugere, der har flere penge mellem hænderne.’
3. 'Der var engang': Tænk din præsentation som en god historie! En god fortælling starter med en udfordring, som helten i eventyret skal overkomme, og så har den en lykkelig slutning. Hvis du gerne vil have dit publikum til at gøre noget, så start med at præsentere problemet, og lad publikum være den helt, der løser problemet. Du har rollen som hjælper – og giver dem den gode idé til hvordan problemet løses, så I sammen kan skabe en lykkelig slutning.
Afrunding
I afrundingen skal du konkludere.
Du må gerne opsummere dine hovedpointer kort, så publikum husker det vigtigste budskab. Vil du have dem til at gøre noget bestemt, eller lægger din præsentation op til diskussion eller aftaler? Så er det nu, du skal sige det, og gerne så tydeligt som muligt.
I eksemplet med mellemlederen kunne det lyde sådan:
‘Nu er vi ved at være ved vejs ende. Om lidt skal I på banen. Hvis der er to ting, jeg håber I tager med herfra i dag, så er det at (....) har været afgørende for vores fremgang, og at (....) er noget vi kan gøre endnu bedre. Som det sidste i dag, vil jeg meget gerne have jeres inputs til hvordan vi kan fastholde fremgangen. Her håber jeg især at vi kan tale om X og Y. Lad mig høre…’
Værsgo’! Her kan du downloade ’Fisken’ helt GRATIS, så du har den ved hånden, næste gang du skal forberede din præsentation.