Hvordan hjælper du din stressede medarbejder

Når en af dine medarbejdere går ned med stress, kan det føles som om, jorden forsvinder under dine fødder. Du vil gerne hjælpe - men hvor skal du starte? Hvordan undgår du at gøre situationen endnu værre, end den er?

Fortvivl ikke! Her vil vi guide dig til, hvordan du trin-for-trin kan støtte din pressede medarbejder og hjælpe dem tilbage i balance. Så tag en dyb indånding, sæt alarmklokkerne på snooze og lad os komme i gang med at redde dagen og din medarbejders velvære!

Du har en fornemmelse af, at din medarbejder er stresset og mistrives. Det første du skal gøre, er at finde ud af, hvor slemt det står til og hvad der er årsagen til, at medarbejderen er presset.

Sådan gør du:

 

1. Aftal et møde

  • Book et møde med din medarbejder snarest muligt
  • Sæt god tid af. Gerne en hel time
  • Sørg for at I kan mødes face-to-face og sidde uforstyrret
  • Giv medarbejderen mulighed for at forberede sig, ved at fortælle, at du på mødet gerne vil spørge ind til, hvordan medarbejderen har det for tiden og hvordan du kan være en støtte


2. Få en fornemmelse af situationen

  • Skab et trygt rum ved at fortælle medarbejderen, at alle oplever pressede situationer, og du gerne vil hjælpe medarbejderen
  • Spørg ind til, hvordan din medarbejder har det. Hvor alvorlig er situationen? Har I nået at tage det i opløbet eller skal I overveje en sygemelding?
  • Lyt til din medarbejder og vis empati og medfølelse for vedkommendes situation

 

3. Sygemelding eller ej?

Tal med din medarbejder, om vedkommende ønsker at blive sygemeldt. Men vær opmærksom på, at det er i stressens natur, at den stressede medarbejder negligerer symptomerne. Måske skal du presse vedkommende lidt - for alles bedste.

  • Står det meget slemt til? Så skal du måske langtids-sygemelde medarbejderen med det samme. Her kan det hjælpe din stressede medarbejder, at have en dato at forholde sig til. Derfor kan du overveje at aftale med medarbejderen, at vedkommende er sygemeldt en uge og så tales I ved igen
  • Står det mindre slemt til? Er din medarbejder okay, kan du sygemelde medarbejderen resten af dagen. Så kan vedkommende lige komme hjem og sunde sig ovenpå samtalen
  • Har I taget det i opløbet? Godt gået! Hvis din medarbejder har det okay, er en sygemelding måske slet ikke nødvendig. Men sig tydeligt til din medarbejder, at du selvfølgelig ikke forventer at vedkommende er lige så effektiv på arbejdet som normalt. Måske vil det være gavnligt for medarbejderen at arbejde mere hjemmefra i en periode? Tal sammen om, hvad der er den bedste løsning i den konkrete situation

Husk også at rådføre dig med HR eller andre der kender juraen omkring medarbejderens ansættelse.

 

4. Hvilke ændringer skal der til?

Medmindre din medarbejder er meget dårlig og skal sygemeldes i længere tid, er det nu blevet tid til, at I skal finde ud af, hvad der stresser din medarbejder og hvordan I sammen imødekommer det problem.

Spørg ind til:

  • Ved din medarbejder allerede, hvad problemet er, eller skal I finde ud af det sammen?
  • Er det privatlivet eller arbejdet, der presser din medarbejder? Eller måske begge dele?
  • Hvilke opgaver eller situationer på arbejdspladsen er særligt krævende for medarbejderen i øjeblikket? Du kan som leder ikke hjælpe din medarbejder med privatlivet, men selv hvis det er private omstændigheder, der stresser din medarbejder, kan du hjælpe vedkommende igennem perioden ved at skære ned på arbejdsrelateret pres
  • Kan I ikke finde en konkret grund til din medarbejders mistrivsel? Spørg ind til, om rammer og forventninger til medarbejderen er tydelige, om medarbejderen mangler kompetencer til nogle af sine opgaver, om medarbejderen føler sig set og anerkendt, og om medarbejderen trives med kolleger, opgaver og rammerne for arbejdet.

 

5. Læg en plan sammen

Uanset om din medarbejder er hårdt ramt eller kun let presset, skal I sammen lægge en plan. Sammen kan I aftale:

  • Skal medarbejderen sygemeldes helt eller delvist og hvor længe?
  • Skal I lave nogle midlertidige eller permanente ændringer i medarbejderens opgaver, arbejdsrutiner, samarbejder, eller lign.?
  • Planlæg et eller flere opfølgende møder
  • Fortæl medarbejderen, at det er helt normalt hvis de har gode og dårlige dage eller perioder. Det er ikke en linær process at få det bedre efter at have været stresset. Bare fordi de har energi til at arbejde fuld tid én uge, betyder det ikke, at det er din forventning, at de også kan det ugen efter
  • Aftal med medarbejderen, hvordan de kan kontakte dig, hvis de har brug for det

 

Husk at alle mennesker er forskellige, og én medarbejder skal måske støttes på én måde og en anden medarbejder har brug for noget helt andet. Tal åbent med din medarbejder om din rolle. Hvis du vil lære dine medarbejdere endnu bedre at kende, kan du også tage mikro-kurset Led dine medarbejdere med persontypeteori, og blive meget klogere på personlighedstyper.

Hvad siger vores kunder?

  • „Min største aha-oplevelse på kurset var, at ens egen passion er sindssyg vigtig at finde frem til ifm. at være leder“

    Jeg vil anbefale ’Tal med Gennemslagskraft – for ledere’ til alle nyuddannede ledere eller folk der står overfor at blive ledere snart. Eller til folk, som har brug for at forbedre motivationen til sine medarbejdere eller skills til at præsentere.

  • „Det der især var håndgribeligt og brugbart for mig, var delen omkring slides/præsentationsteknik.“

    Jeg har altid haft det fint med at tale foran andre; men kurset har fået mig til at tænke over nogle ting, som gør at jeg kan blive bedre til at "eje lokalet" og forbedre min præsentationsteknik.

    – Thomas Bjerregaard, Key Account Manager & E-Com Lead

  • „Efter kurset føler jeg, at jeg har mere kontrol over mig selv, når jeg skal tale foran andre“

    Jeg vil anbefale Tal med Gennemslagskraft til ledere og lignende. Så man kan holde gode oplæg og udvikle sig selv og medarbejdere

  • „Jeg fik redskaber som jeg slet ikke havde før“

    Det var perfekt med øvelser mellem videoerne

  • „Kurset betød, at jeg føler mig bedre til at forberede mig på at tale, selv om usikkerheden nok stadig er der“

    Min største aha-oplevelse da jeg tog Tal med Gennemslagskraft - for ledere var, at at små øvelser/ tanker kan ændre ens personlige ro

    Thorbjørn Nielsen, Byggeplads Supervisor

  • „Lærerigt, og nemt at følge med i“

    Jeg er mere opmærksom på hvilke værktøjer jeg kan bruge som leder

  • „Godt kursus med korte videoklip og forskellige øvelser“

    Det var især godt at få genopfrisket Fisk-modellen

    Hanne Røhl Kriegbaum, Global HR Director

  • „Super fint kursus (Tal med gennemslagskraft - for ledere)“

    Dejligt at man kan tage kurset, når det passer ind.

  • „Jeg lærte mange nye tips og tricks. Fint med opfølgningsspørgsmål efter hvert afsnit“

    Største take-away: hvordan man dæmper nervøsiteten, når man skal præsentere

Korte kurser, når det passer dig

Med GetSkills springer du køen over og får værdifuld viden her og nu.

Online og mobilt uanset hvor du er

GetSkills er effektive online kurser lige der hvor du befinder dig.

30 års erfaring sikrer kvaliteten

Bag GetSkills står et team af kompetente og erfarne kursusudviklere og undervisere.

Skift til høj kontrast