Når en af dine medarbejdere går ned med stress, kan det føles som om, jorden forsvinder under dine fødder. Du vil gerne hjælpe - men hvor skal du starte? Hvordan undgår du at gøre situationen endnu værre, end den er?
Fortvivl ikke! Her vil vi guide dig til, hvordan du trin-for-trin kan støtte din pressede medarbejder og hjælpe dem tilbage i balance. Så tag en dyb indånding, sæt alarmklokkerne på snooze og lad os komme i gang med at redde dagen og din medarbejders velvære!
Du har en fornemmelse af, at din medarbejder er stresset og mistrives. Det første du skal gøre, er at finde ud af, hvor slemt det står til og hvad der er årsagen til, at medarbejderen er presset.
Sådan gør du:
1. Aftal et møde
- Book et møde med din medarbejder snarest muligt
- Sæt god tid af. Gerne en hel time
- Sørg for at I kan mødes face-to-face og sidde uforstyrret
- Giv medarbejderen mulighed for at forberede sig, ved at fortælle, at du på mødet gerne vil spørge ind til, hvordan medarbejderen har det for tiden og hvordan du kan være en støtte
2. Få en fornemmelse af situationen
- Skab et trygt rum ved at fortælle medarbejderen, at alle oplever pressede situationer, og du gerne vil hjælpe medarbejderen
- Spørg ind til, hvordan din medarbejder har det. Hvor alvorlig er situationen? Har I nået at tage det i opløbet eller skal I overveje en sygemelding?
- Lyt til din medarbejder og vis empati og medfølelse for vedkommendes situation
3. Sygemelding eller ej?
Tal med din medarbejder, om vedkommende ønsker at blive sygemeldt. Men vær opmærksom på, at det er i stressens natur, at den stressede medarbejder negligerer symptomerne. Måske skal du presse vedkommende lidt - for alles bedste.
- Står det meget slemt til? Så skal du måske langtids-sygemelde medarbejderen med det samme. Her kan det hjælpe din stressede medarbejder, at have en dato at forholde sig til. Derfor kan du overveje at aftale med medarbejderen, at vedkommende er sygemeldt en uge og så tales I ved igen
- Står det mindre slemt til? Er din medarbejder okay, kan du sygemelde medarbejderen resten af dagen. Så kan vedkommende lige komme hjem og sunde sig ovenpå samtalen
- Har I taget det i opløbet? Godt gået! Hvis din medarbejder har det okay, er en sygemelding måske slet ikke nødvendig. Men sig tydeligt til din medarbejder, at du selvfølgelig ikke forventer at vedkommende er lige så effektiv på arbejdet som normalt. Måske vil det være gavnligt for medarbejderen at arbejde mere hjemmefra i en periode? Tal sammen om, hvad der er den bedste løsning i den konkrete situation
Husk også at rådføre dig med HR eller andre der kender juraen omkring medarbejderens ansættelse.
4. Hvilke ændringer skal der til?
Medmindre din medarbejder er meget dårlig og skal sygemeldes i længere tid, er det nu blevet tid til, at I skal finde ud af, hvad der stresser din medarbejder og hvordan I sammen imødekommer det problem.
Spørg ind til:
- Ved din medarbejder allerede, hvad problemet er, eller skal I finde ud af det sammen?
- Er det privatlivet eller arbejdet, der presser din medarbejder? Eller måske begge dele?
- Hvilke opgaver eller situationer på arbejdspladsen er særligt krævende for medarbejderen i øjeblikket? Du kan som leder ikke hjælpe din medarbejder med privatlivet, men selv hvis det er private omstændigheder, der stresser din medarbejder, kan du hjælpe vedkommende igennem perioden ved at skære ned på arbejdsrelateret pres
- Kan I ikke finde en konkret grund til din medarbejders mistrivsel? Spørg ind til, om rammer og forventninger til medarbejderen er tydelige, om medarbejderen mangler kompetencer til nogle af sine opgaver, om medarbejderen føler sig set og anerkendt, og om medarbejderen trives med kolleger, opgaver og rammerne for arbejdet.
5. Læg en plan sammen
Uanset om din medarbejder er hårdt ramt eller kun let presset, skal I sammen lægge en plan. Sammen kan I aftale:
- Skal medarbejderen sygemeldes helt eller delvist og hvor længe?
- Skal I lave nogle midlertidige eller permanente ændringer i medarbejderens opgaver, arbejdsrutiner, samarbejder, eller lign.?
- Planlæg et eller flere opfølgende møder
- Fortæl medarbejderen, at det er helt normalt hvis de har gode og dårlige dage eller perioder. Det er ikke en linær process at få det bedre efter at have været stresset. Bare fordi de har energi til at arbejde fuld tid én uge, betyder det ikke, at det er din forventning, at de også kan det ugen efter
- Aftal med medarbejderen, hvordan de kan kontakte dig, hvis de har brug for det
Husk at alle mennesker er forskellige, og én medarbejder skal måske støttes på én måde og en anden medarbejder har brug for noget helt andet. Tal åbent med din medarbejder om din rolle. Hvis du vil lære dine medarbejdere endnu bedre at kende, kan du også tage mikro-kurset Led dine medarbejdere med persontypeteori, og blive meget klogere på personlighedstyper.